lørdag 23. mars 2013

Jeg vil leve, jeg vil tjene!

Det er en reell fare for meg å gjøre hva andre vil, ting jeg bør gjøre, ting det er vanlig at alle gjør. Selvfølgelig er det viktig også for meg å være snill, hjelpsom og føyelig overfor dem jeg møter, men når kvelden kommer og jeg merker at jeg har danset etter andres forventninger hele dagen er det noe galt. Hva var det egentlig jeg ville gjøre? Levde jeg i dag eller fungerte jeg bare?

Kanskje solsystemet vårt kan være et godt eksempel... Sola er sentrum. Den er viktigst, for den ville forstette å leve og stråle om jorda ikke fantes. La oss sammenligne sola med Gud og jorda med deg selv. Jorda er til for å danse rundt sola. Jorda er ikke midtpunktet. Men dersom jorda bare går rundt sola uten å dreie seg om sin egen akse ville jorda brenne opp på den ene sida og fryse til is på baksida. Du må faktisk dreie deg om deg selv også, ikke bare om Gud. Vi trenger dagen og natta, livet og døden.

Hva slags dans er det verd å danse? Danser jeg rundt Gud og hans Gudgitte, individuelle dans, lidenskap, ønkse, drøm eller danser jeg rundt en annen sol? Hvem er midtpunktet jeg kretser rundt? Danser jeg min dans eller den dansen andre ønsker jeg skal danse.

Jeg elsker å tjene de menneskene jeg kommer i kontakt med i løpet av dagen. Men det er bare godt og greit så lenge jeg har kraft til å tjene. Min egen akse må dreie seg. Jeg må leve for å kunne tjene.

Jeg vil begge deler; leve og tjene, ikke enten eller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar